Aanscherping regels verkoop aan consumenten

Met ingang van 13 juni a.s. (heel snel dus!) veranderen de spelregels rondom de verkoop van diensten en/of producten aan consumenten.

Op de website van Antwoord voor Bedrijven treffen we een overzicht van de meest belangrijke wijzigingen aan, waarmee rekening gehouden moet gaan worden. Zo moet het product of de dienst van bepaalde informatie worden voorzien, ingeval van verkoop op afstand en voor verkoop in de winkel.

Ook mag niet langer op de website sprake zijn van ‘vooraf aangevinkte hokjes’. De consument wordt geacht uitdrukkelijk toestemming te geven voor alle betalingen. Ook mag bij telefonisch contact niet meer een basistarief worden gerekend.

Wordt het product bij de buren afgeleverd? Dan gaat het risico pas over als de consument het pakje daar ophaalt. Ook is er een verruiming van de bedenktijd tot minimaal 14 dagen bij een verkoop op afstand of bij colportage. Dat is nu echt nog korter (resp. 7 en 8 dagen).

Lees via bijgaande link wat er verder allemaal wijzigt en wat voor u van belang is. De wijziging gaat in per 13 juni 2014 en de nieuwe regels gelden alleen voor overeenkomsten die op of na die datum zijn gesloten.

Let op: Deze regels zijn speciaal gemaakt voor de bescherming van consumenten. Daarom gelden zij niet wanneer u als ondernemer een overeenkomst sluit met een andere ondernemer (business-to-business, B2B).